If a blind becomes a leader
ਅੰਨ੍ਹਾ ਆਗੂ
Bhai Gurdas Vaaran
Displaying Vaar 37, Pauri 28 of 31
ਵਾਂਸ ਸੁਗੰਧਿ ਨ ਹੋਵਈ ਚਰਣੋਦਕ ਬਾਵਨ ਬੋਹਾਏ।
Vaas Sugandhi N Hovaee Charanodak Baavan Bohaaay |
Bamboo does not become fragrant but by the wash of Gum's feet, this also becomes possible.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੧
ਕਚਹੁਂ ਕੰਚਨ ਨਾ ਥੀਐ ਕਚਹੁਂ ਕੰਚਨ ਪਾਰਸ ਲਾਏ।
Kachahu Kanchan N Thheeai Kachahun Kanchan Paaras Laaay |
Glass does not become gold but with the impact of philosopher's stone in the form of Guru, glass also transforms into gold.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੨
ਨਿਹਫਲ ਸਿੰਮੁਲ ਜਾਣੀਐ ਅਫਲ ਸਫਲ ਕਰਿ ਸਭ ਫਲ ਪਾਏ।
Nihaphalu Sinmalu Jaaneeai Adhlu Safalu Kari Sabh Fal Paaay |
Silk-cotton tree is supposed to be fruitless but that too (by the grace of Guru) becomes fruitful and gives all sorts of fruits.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੩
ਕਾਉਂ ਨ ਹੋਵਨਿ ਉਜਲੇ ਕਾਲੀ ਹੂੰ ਧਉਲੇ ਸਿਰਿ ਆਏ।
Kaaun N Hovani Ujalay Kaalee Hoon Dhaulay Siri Aaay |
However, manmukhs like crows never change into white from black even if their black hair become white i.e. they never leave their nature even in old age.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੪
ਕਾਗਵੰਸ ਹੁਇ ਪਰਮਹੰਸ ਨਿਰਮੋਲਕੁ ਮੋਤੀ ਚੁਣਿ ਖਾਏ।
Kaagahu Hans Hui Dharam Hansu Niramolaku Motee Chuni Khaaay |
But (by the grace of the Gum) the crow changes into swan and picks up invaluable pearls to eat.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੫
ਪਸੂ ਪਰੋਤਹੁਂ ਦੇਵ ਕਰਿ ਸਾਧਸੰਗਤਿ ਗੁਰੁ ਸਬਦ ਕਮਾਏ।
Pasoo Praytahun Dayv Kari Saadh Sangati Guru Sabadi Kamaaay |
The holy congregation transforming beasts and ghosts into gods, causes them to realize the word of the Guru.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੬
ਤਿਸ ਗੁਰੁ ਸਾਰ ਨ ਜਾਤੀਆ ਦੁਰਮਤਿ ਦੂਜੇ ਭਾਇ ਲੁਭਾਏ।
Tis Guru Saar N Jaateeaa Duramati Doojaa Bhaai Subhaaay |
Those wicked ones who are engrossed in the sense of duality have not known the glory of the Guru.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੭
ਅੰਨ੍ਹਾ ਆਗੂ ਸਾਥ ਮੁਹਾਏ ॥੨੮॥
Annaa Aagoo Saadu Muhaaay ||28 ||
If the leader is blind, his companions are bound to be robbed of their belongings.
ਵਾਰਾਂ ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ : ਵਾਰ ੩੭ ਪਉੜੀ ੨੮ ਪੰ. ੮